Management | Una empresa més humana per a la nova realitat
La pandèmia de la covid-19 —que ens colpeja cada dia des de fa mesos— ha posat a prova la nostra capacitat de donar una resposta ràpida i eficaç a tota una agenda de reptes personals i professionals. Un cop més, el factor humà ha decantat la balança. Hem estat capaços no només de crear una consciència ciutadana global, que ens ha fet comprendre que cuidar la nostra salut equival a cuidar els que ens envolten en l’àmbit social, laboral i familiar, sinó també d’obrir noves finestres d’oportunitat i esperança que buiden d’incerteses el camí de l’ésser humà. Bona prova d’això és el recent acord entre els Emirats Àrabs Units i Israel. Més enllà de ser una de les primeres bones notícies econòmiques en mesos, es tracta de tota una fita que ens recorda la transcendència de valors perennes com la pau, la tolerància, el respecte i la voluntat de diàleg per culminar amb èxit una gran empresa en temps difícils i complexos.
L’actual conjuntura —ben plena de dificultats addicionals— demanda un estil de lideratge que sàpiga diagnosticar amb encert i delegar
Res no és impossible. A cada albada sorgeixen noves oportunitats personals i col·lectives per millorar, fins a esdevenir la millor versió de nosaltres mateixos. Avui en dia, el món dels negocis afavoreix aquelles empreses, els directius de les quals són plenament conscients que l’excel·lència corporativa només s’aconsegueix tot harmonitzant dos factors de gran importància: gestionar d’una manera responsable, sostenible i tècnicament excel·lent, i atorgar al factor humà el rol central que mai hauria de deixar d’ocupar.
Per assolir l’excel·lència en la gestió, els directius han d’actuar com a líders que orientin, tot marcant la línia a seguir; mostrant-se altament resolutius i, sobretot, essent capaços de preveure situacions i contingències “inesperades” que dificulten el compliment dels objectius marcats.
Al meu entendre, l’actual conjuntura —ben plena de dificultats addicionals— demanda un estil de lideratge que sàpiga diagnosticar amb encert i delegar en un equip a priori format per professionals d’alta qualificació, juntament amb la posada en pràctica de les polítiques més adequades, per tal de garantir l’estabilitat interna de l’empresa i la posició de mercat en el seu sector d’activitat.
Són temps molt adequats per utilitzar la tecnologia al màxim de les seves possibilitats, però sempre al servei i sota el control del factor humà
Aquests temps exigeixen una planificació ben afinada. No n’hi ha prou amb aplicar mesures oportunes de reducció de costos. Hem d’examinar el funcionament de la nostra línia de crèdit, de la nostra política de compres i del programa de pagament a proveïdors. Respecte a aquest particular em permeto assenyalar la conveniència de demanar descomptes a l’hora de comprar béns o materials i abans de dilatar o retardar els pagaments, la qual cosa danyaria la nostra reputació.
Si hem dissenyat una estratègia interna realista, no perdrem de vista cap aspecte relacionat amb la liquiditat i el seu manteniment. Al mateix temps i en l’àmbit extern, tindrem especial cura de les inversions, a més de reforçar un pilar clau d’una estratègia reeixida: la localització de nous mercats i noves oportunitats de negoci en les àrees emergents.
Per contra i una vegada més, la prova definitiva vindrà de la mà del factor humà. N’hi haurà prou amb un exemple il·lustratiu: la creació de sinergies i col·laboracions es fa més necessària que mai en el context actual. Les xarxes de contactes professionals com ara LinkedIn han d’ajudar-nos a crear una xarxa de contactes efectius, que haurem de cuidar i mantenir amb trobades regulars ‘face to face’. Més de 600 milions d’usuaris ho fan amb molta freqüència, la qual cosa ve a demostrar l’extraordinària validesa d’una eina tàctica de primer ordre.
Són temps molt adequats per utilitzar la tecnologia al màxim de les seves possibilitats, però sempre al servei i sota el control del factor humà. La perícia tècnica ha d’estar sempre sotmesa a la responsabilitat corporativa global, i aquesta última ha d’estar directament lligada a l’exercici assertiu del lideratge.
Arribats en aquest punt, voldria compartir amb vostès una reflexió final sobre el tipus de lideratge que crec que ha de propugnar tota empresa que desitgi triomfar en la nova realitat que ara vivim. En primer lloc, qui estigui al capdavant d’una empresa ha de tenir sempre al cap que la seva primera obligació és predicar amb l’exemple. El primer pas és donar prioritat a les persones davant de l’objecte principal del negoci. Només així es planta la llavor de la motivació i de la identificació de cada membre de la plantilla amb la filosofia i els objectius de l’empresa. En segon terme, s’ha d’escoltar l’opinió de tots els membres del nostre equip abans d’adoptar una decisió definitiva que ha de demostrar-se factible, valent, ràpida i, si pot ser, creativa. Un tercer aspecte que vull posar en valor és el relatiu a la paciència i la resiliència. Quan els temps dupliquen la incertesa i el risc, la planificació ha de ser més minuciosa que mai i l’administració per objectius —a curt, mitjà i llarg termini— obliga a qui té el lideratge a fer gala de grans dosis de paciència i d’una ja esmentada i imprescindible resiliència, que transmetrà als seus col·laboradors, tot reforçant la confiança del grup en el líder i viceversa.
Finalment, desitjo compartir amb vostès una reflexió que no només afecta a la meva idea de lideratge, sinó també al meu concepte de la condició de ciutadà del món. Les ments obertes estan molt més ben preparades per entendre els canvis que cada setmana tenen lloc a l’empresa i a les nostres vides. Ergo, ésser flexibles, conceptualment multidisciplinaris i tolerants al canvi ens capacita per a relacionar-nos millor, tant amb els altres com amb un món vertiginós que ens repta i ens posa a prova a tota hora. De la mateixa manera, aprofito aquestes línies per animar-los a prendre les regnes: de les seves vides, a la feina i a la família. No tinguin dubtes, prenguin-les i exerceixin-les! El veritable lideratge descansa en l’oportuna d’iniciativa, la sàvia elecció en el moment de delegar i transmetre confiança, la bona mesura dels temps de reacció i la congruència en donar una resposta quan l’ocasió ho demana.
En suma, vivim temps difícils que ens demanen equilibri, realisme, grans dosis de positivitat i un sentit molt accentuat de pertinença a un gènere humà que ha de liderar un gran canvi civilitzador, amb la vista posada en la nova realitat i en un futur que, sens dubte, serà molt més prometedor pel fet d’ésser humà.